Creative Commons
CREATIVE COMMONS stanowi międzynarodowy projekt, który ma na celu oferowanie darmowych rozwiązań prawnych i innych narzędzi służących do zarządzania prawami autorskimi dla (udostępnionych) utworów przez twórców. Creative Commons wspiera rozwijanie wolnej kultury i wymiany utworów, które traktowane są jako dobro wspólne.
Licencje CC zwiększają efektywność przepływu informacji.
Twórca, który wybiera licencje creative Commons musi odpowiedzieć sobie na dwa pytania:
Czy chce udostępniać komercyjne użycie swoich dzieł?
Czy zgadza się na tworzenie utworów zależnych od oryginału?
Licencje Creative Commons oferują różnorodny zestaw warunków licencyjnych. Wszystkie łączą cechy wspólne takie jak: poszanowanie praw autorskich oraz dodatkowe warunki wybrane przez twórcę.
Cztery podstawowe warunki licencji CC to:
Wyróżnia się następujące licencje:
Uznanie autorstwa 3.0 Polska (CC BY) – tekst licencji
Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0 Polska (CC BY-SA) – tekst licencji
Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 3.0 Polska (CC BY-NC) – tekst licencji
Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-ND) – tekst licencji
Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 3.0 Polska (CC BY-NC-SA)
– tekst licencji
Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND)
– tekst licencji
Poniżej zamieszczam infografikę przygotowaną przez Piotra Chuchlę ilustrującą licencje CC.
Netografia:
http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/
https://mamzdanie.org.pl/web/guest/konsultacje/-/message_boards/message/25786;jsessionid=AF8794909F4803C7538C5001C29D6E29?_19_delta=5&_19_keywords=&_19_advancedSearch=false&_19_andOperator=true&_19_cur=7
http://pl.wikipedia.org/wiki/Otwarte_Zasoby_Edukacyjne
http://pl.wikipedia.org/wiki/Science_Commons
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/legalcode
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/legalcode
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
O mnie / Cel bloga
Jestem studentką Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Poszukuję sposobu na stworzenie hipermedialnego podręcznika do fizyki wychodzącego poza ramy zwykłej cyfryzacji, który będzie użyteczny zarówno dla ucznia jak i jego nauczyciela,
Więcej tutaj.
Kategorie
Popularne posty
-
POJĘCIE PODRĘCZNIKA Przedmiotem moich zainteresowań jest zastosowanie hipermediów w edukacji. Na początku swojego researchu chciałabym ...
-
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem. Konfucjusz Zmodyfikowana (tj. tłumacz...
-
„Umysl nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić.” Plutarch Co oznacza TIK? Jest to skrót od wyrażen...
-
Zanim zacznę pisać o możliwościach e-książek – chciałabym pokazać szatę graficzną tradycyjnych podręczników do...
-
Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej zostały udostępnione wyniki sondażu na temat wprowadzenia technologii informacyjno-komunikacyjny...
Linki
Archiwum
- czerwca 2013 (4)
- maja 2013 (2)
- kwietnia 2013 (2)
- marca 2013 (4)
- lutego 2013 (2)
- stycznia 2013 (1)
- grudnia 2012 (4)
Fajny post, dzięki.