piramida uczenia się
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam.
Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.
Konfucjusz
Zmodyfikowana (tj. tłumaczona) piramida uczenia się pochodzi ze strony Kipp Report. Piramida opracowana została przez Edgarda Dale, a później rozwinięta przez Bruce'a Hylanda. Pod hasłem "cone of learning" możemy znaleźć mniej lub bardziej rozbudowane "słupki" z podobną treścią.
Wg Dale najlepszą metodą uczenia jest aktywne działanie. Na przykład: najlepszym sposobem, aby nauczyć się jeździć na rowerze, jest po prostu jazda na nim.
Piramidę skomentuję wypowiedzią prof. Kleibera znalezioną na portalu Edunews.
„Popatrzyłbym na sposób kształcenia młodych ludzi w Polsce i tutaj szukałbym naszych błędów. Jak się spojrzy na model szkoły, który się sprawdza na świecie, tam rozwijane są trzy cechy - żadna z nich nie jest rozwijana w Polsce (...). Pierwsza rzecz - młody człowiek ma polubić uczenie się. Nie należy go straszyć i zniechęcać. Po drugie - nagradza się samodzielne myślenie. U nas jest wręcz przeciwnie, są szablony maturalne - jak się użyje złego słowa, spoza szablonu, to jest się karanym. I trzecia rzecz, której absolutnie u nas nie ma - nie doskonali się umiejętności pracy w zespole. I to jest największa katastrofa. To nie jest sprzeczne z kreatywnością indywidualną, ale trzeba to zsynchronizować. Cały nas system szkolny - od płatnego żłobka po bezpłatne szkoły wyższe nie jest na to nastawiony, nie ma w nim miejsca na rozwijanie tych cech. To w moim przekonaniu kolosalne zagrożenie dla naszej przyszłości. Bo cała walka na świecie nie odbywa się na armaty. To walka na umysły ludzi, nie w sensie propagandowym, ale w tym sensie, żeby przyciągnąć do twórczej pracy swoich obywateli. My tego w ogóle nie doceniamy i o to nie dbamy. Jest cały szereg elementów, które w Polsce dzisiejszej nie sprzyjają rozwijaniu kreatywności.” (Nowe Media, 3/2013)
Co rozwiązuje ten problem?
Stworzenie takiego rozwiązania, które aktywuje ucznia do nauki poprzez doświadczanie, umożliwia dzielenie się wiedzą [można zainspirować się sposobem działania portalów społecznościowych jak np. facebook, z których doswiadczenia przenieść na rozwiązanie edukacyjne (spróbować zbudować portal społecznościowo-edukacyjny), mechanizmy używane w zjawisku gamifikacji itp. Ale.. jak rozwiązać ten problem (uwzględniając nacisk na możliwość spersonalizowanej nauki, obserwację własnego postępu) wychodząc poza medium internetowe?
Polecam wpis koleżanki Marty Ciecholewskiej, która komentuje jedną ze skuteczniejszych (aktywnych) form edukacji jaką jest uczenie się poprzez nauczanie.
Netografia:
http://www.networkmagazyn.pl/robert-kiyosaki-w-polskich-szkolach
http://www.edunews.pl/nowoczesna-edukacja/e-learning/254
http://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU1892
POSTED BY
POSTED IN
DISCUSSION
0 Comments
Obsługiwane przez usługę Blogger.
O mnie / Cel bloga
Nazywam się Żaneta.
Jestem studentką Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Poszukuję sposobu na stworzenie hipermedialnego podręcznika do fizyki wychodzącego poza ramy zwykłej cyfryzacji, który będzie użyteczny zarówno dla ucznia jak i jego nauczyciela,
Więcej tutaj.
Jestem studentką Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Poszukuję sposobu na stworzenie hipermedialnego podręcznika do fizyki wychodzącego poza ramy zwykłej cyfryzacji, który będzie użyteczny zarówno dla ucznia jak i jego nauczyciela,
Więcej tutaj.
Kategorie
Popularne posty
-
POJĘCIE PODRĘCZNIKA Przedmiotem moich zainteresowań jest zastosowanie hipermediów w edukacji. Na początku swojego researchu chciałabym ...
-
Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem. Konfucjusz Zmodyfikowana (tj. tłumacz...
-
„Umysl nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić.” Plutarch Co oznacza TIK? Jest to skrót od wyrażen...
-
Zanim zacznę pisać o możliwościach e-książek – chciałabym pokazać szatę graficzną tradycyjnych podręczników do...
-
Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej zostały udostępnione wyniki sondażu na temat wprowadzenia technologii informacyjno-komunikacyjny...
Linki
Archiwum
- czerwca 2013 (4)
- maja 2013 (2)
- kwietnia 2013 (2)
- marca 2013 (4)
- lutego 2013 (2)
- stycznia 2013 (1)
- grudnia 2012 (4)