Inspiracje

Poniżej przedstawiam projekty (wybrane z mnóstwa przykładów), które inspirują mnie do myślenia o podręczniku w sposób niebanalny.
 
Nie są to stricte rozwiązania podręcznikowe, ale realizacje edukacyjne, które poszerzają moje 
spojrzenie i skłaniają do różnych poszukiwań/ refleksji;  nie dają gotowych rozwiązań, ale pokazują różne ścieżki. Nie wartościuję ich.

REALIZACJE

Interaktywna biblioteka w Arhus

Zacznę od przedstawienia filmiku,  który zrobił na mnie niesamowite wrażenie i „otworzył oczy” na możliwości jakie daje projektowanie. Projekt Interaktywnej Biblioteki Arhus odkryłam jakieś 2-3 lata temu.

Jest to pomysł duńskich projektantów. Ideą twórców było przyciągnięcie dzieci do biblioteki poprzez wykorzystanie ich naturalnej skłonności do poznawania rzeczywistości wszystkimi zmysłami. Postanowili oni stworzyć specjalną platformę łączącą czytanie, pisanie, dialog z użytkownikiem, zabawę,  

inspirację, interakcję, dźwięk i obiekty. 1

Ciekawe rozwiązania proponuje Instytut Waag Society. Polecam przejrzenie wszystkich projektów!


Augmented Anatomy 2

Projekt wykorzystuje technologiczną możliwość połączenia świata realnego z generowanym tzw. rozszerzoną rzeczywistość. Kamera rozpoznaje specjalne „markery" umieszczone na ciele ucznia i wizualizuje właściwą część ciała w postaci animacji 3d.

Więcej na temat zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w edukacji można znależć pod tym linkiem: Rzeczywistość rozszerzona i jej zastosowanie w edukacji

 




















Gra matematyczna 

Nauka matematyki wykorzystuje przyswajanie nauki poprzez działanie, które angażuje całe ciało ucznia, który musi przeskakiwać na różne pola wyświetlane 
na ekranie, aby rozwiązać zadanie. Kamera rejestruje ruch użytkownika. 4
















Narodowy Instytut Audiowizualny

Wiele interesującego materiału w postaci video można znaleźć w Ninatece stworzonej przez Narodowy Instytut Audiowizualny.



















Podręcznik do plastyki

Na zakończenie tego wpisu chciałam przedstawić książkę do plastyki zaprojektowaną przez Patricię Suliman, która została zaprezentowana na Międzynarodowej Konferencji o projektowaniu na potrzeby edukacji w Warszawie. Jest to podręcznik w formie drukowanej, który entuzjastycznie (wg prelegentki) został przyjęty przez dzieci dzięki wykorzystaniu skromnej interakcji, która umożliwiła dzieciom rysowanie w książce. Pokazuje to jak czasem najprostsze rozwiązanie zastosowane w edukacji może dużo zmienić w podejściu ucznia do nauki.  5



Netografia:

1. Nowe technologie i design w bibliotekach, http://www.ebib.info/2009/103/a.php?weyna 
2. Augmented Reality, : http://waag.org/en/project/augmented-anatomy
3. Rzeczywistość rozszerzona i zastosowanie jej w edukacji, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/44/id/918 
4. Projektowanie edukacji przyszłości – zapis video prezentacji Keimpe de Heer wygłoszonej na Międzynarodowej Konferencji o projektowaniu w edukacji w Warszawie, http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HP6y5E-qydE#!
5. Zamiłowanie do bazgrołów, http://www.youtube.com/watch?v=NK03RY2B50M

POSTED BY
DISCUSSION 0 Comments

Leave a Reply

Obsługiwane przez usługę Blogger.