Inspiracje

Poniżej przedstawiam projekty (wybrane z mnóstwa przykładów), które inspirują mnie do myślenia o podręczniku w sposób niebanalny.
 
Nie są to stricte rozwiązania podręcznikowe, ale realizacje edukacyjne, które poszerzają moje 
spojrzenie i skłaniają do różnych poszukiwań/ refleksji;  nie dają gotowych rozwiązań, ale pokazują różne ścieżki. Nie wartościuję ich.

REALIZACJE

Interaktywna biblioteka w Arhus

Zacznę od przedstawienia filmiku,  który zrobił na mnie niesamowite wrażenie i „otworzył oczy” na możliwości jakie daje projektowanie. Projekt Interaktywnej Biblioteki Arhus odkryłam jakieś 2-3 lata temu.

Jest to pomysł duńskich projektantów. Ideą twórców było przyciągnięcie dzieci do biblioteki poprzez wykorzystanie ich naturalnej skłonności do poznawania rzeczywistości wszystkimi zmysłami. Postanowili oni stworzyć specjalną platformę łączącą czytanie, pisanie, dialog z użytkownikiem, zabawę,  

inspirację, interakcję, dźwięk i obiekty. 1

Ciekawe rozwiązania proponuje Instytut Waag Society. Polecam przejrzenie wszystkich projektów!


Augmented Anatomy 2

Projekt wykorzystuje technologiczną możliwość połączenia świata realnego z generowanym tzw. rozszerzoną rzeczywistość. Kamera rozpoznaje specjalne „markery" umieszczone na ciele ucznia i wizualizuje właściwą część ciała w postaci animacji 3d.

Więcej na temat zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w edukacji można znależć pod tym linkiem: Rzeczywistość rozszerzona i jej zastosowanie w edukacji

 




















Gra matematyczna 

Nauka matematyki wykorzystuje przyswajanie nauki poprzez działanie, które angażuje całe ciało ucznia, który musi przeskakiwać na różne pola wyświetlane 
na ekranie, aby rozwiązać zadanie. Kamera rejestruje ruch użytkownika. 4
















Narodowy Instytut Audiowizualny

Wiele interesującego materiału w postaci video można znaleźć w Ninatece stworzonej przez Narodowy Instytut Audiowizualny.



















Podręcznik do plastyki

Na zakończenie tego wpisu chciałam przedstawić książkę do plastyki zaprojektowaną przez Patricię Suliman, która została zaprezentowana na Międzynarodowej Konferencji o projektowaniu na potrzeby edukacji w Warszawie. Jest to podręcznik w formie drukowanej, który entuzjastycznie (wg prelegentki) został przyjęty przez dzieci dzięki wykorzystaniu skromnej interakcji, która umożliwiła dzieciom rysowanie w książce. Pokazuje to jak czasem najprostsze rozwiązanie zastosowane w edukacji może dużo zmienić w podejściu ucznia do nauki.  5



Netografia:

1. Nowe technologie i design w bibliotekach, http://www.ebib.info/2009/103/a.php?weyna 
2. Augmented Reality, : http://waag.org/en/project/augmented-anatomy
3. Rzeczywistość rozszerzona i zastosowanie jej w edukacji, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/44/id/918 
4. Projektowanie edukacji przyszłości – zapis video prezentacji Keimpe de Heer wygłoszonej na Międzynarodowej Konferencji o projektowaniu w edukacji w Warszawie, http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HP6y5E-qydE#!
5. Zamiłowanie do bazgrołów, http://www.youtube.com/watch?v=NK03RY2B50M

POSTED BY
DISCUSSION 0 Comments

Zadania teorii podręcznika multimedialnego

Rozmyślając nad postawionym przeze mnie problemem projektowym – biorąc  pod uwagę różne zalety jak i wady rozwiązania projektu jako podręcznika multimedialnego – zaczęłam zastanawiać się jakie zadania z punktu teoretycznego powinien spełniać e-podręcznik. Jak wykorzystać rozwijające się technologię, aby stworzyć projekt funkcjonalny, który naprawdę sprzyja użytkownikowi tj. pomaga mu się uczyć efektywniej, ale nie jest efekciarski poprzez wykorzystywanie niepotrzebnych nowinek z „morza techniki”, które mogą rozpraszać ucznia.

Opiszę funkcję jakie powinien spełniać podręcznik multimedialny z punktu czysto teoretycznego na podstawie zebranych przeze mnie informacji.

Zacznę od przytoczenia fragmentu wywiadu z Krzysztofem Wojewodzicem (koordynator projektu epodreczniki do kształcenia ogólnego) przeprowadzonego przez Artura Kurasińskiego (AK74), który wyjaśnia, czym powinien być e-podręcznik w oparciu o rozporządzenie MEN.

Całość rozmowy tutaj: E-podręcznik nie będzie PDF-em na sterydach.

AK74: Jaka jest przyjęta przez Was definicja e-podręcznika?


KW: Definicja jest bardzo ogólna, nie ma też uszczegółowienia w prawie. Cytuję z głowy: e-podręcznik jest specjalnie zaprojektowaną interaktywną aplikacją elektroniczną, umożliwiającą prowadzenie zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii”.

Co ważne e-podręcznik jest zgodny z podstawą programową i posiada dopuszczenie do użytku szkolnego MEN. To dopuszczenie i zgodność z podstawą programową różni go od innych zasobów elektronicznych.

(...)

AK74: Jeśli e-podręcznik nie ma być zwykłym „PDFem na sterydach” to jak będzie wyglądał? Bardziej jak wiki? Będzie można dodawać swoje komentarze, materiały? Nauczyciele będą mogli wymieniać się swoimi modami” treści? Kto będzie dbał o weryfikację zmian?

KW: E-podręcznik nie będzie PDF-em na sterydach! Będzie to w pełni interaktywny, od początku zaplanowany jako cyfrowy, multimedialny zasób. Będzie możliwe skonwertowanie go do PDF-a, formatu ePub/mobi.

Ale głównym jego celem będzie uatrakcyjnić naukę, wprowadzić inny typ kompetencji edytorskich i tworzenia treści. Kwestie społecznościowe będą ustalane na zasadzie kompromisu między wikipedią, a wielokrotnie zrecenzowanym źródłem. Na razie nie chcę zdradzać szczegółów. Każdy podręcznik będzie zrecenzowany przez co najmniej 4 ekspertów merytorycznych.

AK74: E-podręczniki nawet najlepsze trzeba na czymś uruchomić. (...) pada pytanie – rozumiem, że MEN nie będzie chciał faworyzować żadnego producenta sprzętu – zatem będziemy mieli przypadki korzystania z e-podręczników na sprzęcie „z biedronki” za 300 pln i iPadzie za 3 tysiące złotych. Platforma musi zatem być bardzo elastyczna. Wiecie jak to osiągnąć?

KW: Każdy program musi mieć swoje „minimalne wymagania sprzętowe” więc na Nokii 3310, e-podręcznik nie zadziała. Ale na tablecie „z biedronki” i na iPadzie owszem.

Będzie działał trochę wolniej, elementy 3D zmienią się w 2D, ale wszystko będzie opracowane na zasadzie przeglądarkowego ‘responsive design’. Stąd też będzie działać na smartfonie, iPadzie i na tablicy interaktywnej. Będzie miał inne możliwości, ale będzie w pełni funkcjonalny na każdym urządzeniu.

Też tym, jakie dopiero powstaną (np. urządzenia obsługiwane przez gesty), gdyż treść (tekst) i forma (multimedia) będą od siebie oddzielnie zaprogramowane.

AK74: Co jeśli dziecko nie będzie miało takiego urządzenia (z różnych powodów – na przykład problemów z nawigacją  po urządzeniu dotykowym związanymi z problemami neurologicznymi). Przewidujecie opcje drukowania podręczników? Tylko co wtedy z tym całym pomysłem multimediów, które mają 
być największym atutem?

KW: Każdy podręcznik (także multimedialny) musi mieć wg. rozporządzenia MEN o dopuszczaniu podręczników, opcję drukowania. Czasem nauczyciel będzie chciał, by uczniowie bawili się kredkami, czy złożyli (fizyczny) sześcian z papieru. Jedno nie wyklucza drugiego.


ZADANIA TEORII PODRĘCZNIKA MULTIMEDIALNEGO

 

Teoria podręczników multimedialnych powinna spełniać funkcje* takie jak:

Funkcja opisowa (deskryptywna) - powinna objąć zainteresowaniem opis i analizę wszystkich zjawisk i faktów związanych z wykorzystywaniem przekazu multimedialnego oraz zjawiska pedagogiczne „powstające w sytuacjach przysposabiania się ludzi do różnorodnego stosowania technologii informacyjnej".

Funkcja wyjaśniająca (eksplikacyjna, eksplanacyjna)
Funkcja wartościująca
Funkcja prakseologiczna
Funkcja prognostyczna


* funkcje zostaną uzupełnione o opis na podstawie książek:
„Edukacyjne zastosowanie hipermediów” oraz „Podręcznik multimedialny” autorstwa Wojciecha Walata.

POSTED BY
POSTED IN
DISCUSSION 0 Comments
Obsługiwane przez usługę Blogger.